Yazar Mustafa Sekban: Dijital bağımlılıklar odaklanmayı engelliyor
Kepez Kitap Fuarı’nda öğrencilere veremli ders çalışma yöntemlerini anlatan yazar Mustafa Sekban, odaklanmanın önündeki en büyük engelin dijital bağımlılık olduğunu vurguladı.

Kepez Kitap Fuarı’nda öğrencilere veremli ders çalışma yöntemlerini anlatan yazar Mustafa Sekban, odaklanmanın önündeki en büyük engelin dijital bağımlılık olduğunu vurguladı.
Kepez Belediyesi’nin ev sahipliğinde düzenlenen Kepez Kitap Fuarı’nda, öğrencilere “Sınavlara Hazırlıkta Verimli Ders Çalışmanın Akademik Başarıya Etkisi” anlatıldı. Yazar Mustafa Sekban, dikkat dağınıklığı ve dijital alışkanlıklar üzerine önemli uyarılarda bulundu.
Söyleşiye, “2025 yılında bilgiye ulaşmada bir sorun yaşıyor muyuz?” sorusuyla başlayan Sekban, 2020 yılına ait bir araştırma verisini paylaşarak “Günümüzde bir günde maruz kaldığımız bilgi taarruzuna, 15. Yüzyılda insanlar bir ömür boyu maruz kalıyordu” dedi.
Dikkat dağınıklığına değinen Sekban, araştırma sonuçlarına göre bir kişinin günde ortalama 2.697 kez telefon ekranı kaydırdığını ve bunun 90 metreye denk geldiğini ifade etti. Ayrıca her 6 dakikada bir mesajla dikkatin bölündüğünü vurguladı. Sekban, bu durumun özellikle çocuklar ve gençlerde odaklanma sorunlarına yol açtığını belirterek, “Biz çocuklara telefonu bırak, kitap oku diyoruz ama bebeklik döneminde ağlamamaları için dijital emzik haline gelen telefon ve tabletleri susmaları için ellerine veriyoruz” diye konuştu.
Sekban, odaklanmanın öğrenmede kilit rol oynadığını vurgularken, dikkat dağıldığında tekrar odaklanmanın ortalama 23 dakika sürdüğünü ifade ederek “Bir kişinin ortalama odak süresi ilkinde yalnızca 8 saniye. Bu nedenle ders çalışırken elektronik cihazlardan uzak durmalı, bildirimleri kapatmalı, cihazları başka bir odaya koymalıyız” diyerek öğrencilere tavsiyelerde bulundu.
Verimli ders çalışma yöntemlerine de değinen Sekban, sürekli tekrar yapmanın öğrenmede yeterli olmadığını belirterek, “Metni okuyup ana fikri özümsemeliyiz. Ardından üretmeli, tekrarlamalı ve konu sonundaki soruları çözmeliyiz. Geri çağırma çalışmaları öğrenmenin kalıcılığını artırır” diye konuştu.
Yanılsamaların öğrenmeyi olumsuz etkilediğini belirten Sekban, öğrencilerin sürekli konu tekrarına takılıp kalmak yerine soru çözmeye odaklanmaları gerektiğini vurguladı. Sekban, “Sınavda karşınıza konu değil, soru çıkacak. Bu yüzden deneme sınavları çok önemli. Denemeleri birer maç gibi değerlendirin” dedi.
Ebeveynlere de seslenen Sekban, evde kitap okuma saatleri oluşturulmasını, çocukların dijital ortamdan kademeli şekilde uzaklaştırılmasını ve ebeveynlerin rol model olması gerektiğini ifade etti. Sekban, “Çabaladıkça geleceğinizi inşa ediyorsunuz” diyerek sunumunu tamamladı.
© Copyright 2025 catalcagundem Tüm Hakları Saklıdır. Web sitemiz Hibya Haber Ajansı Abonesidir.